עלינו

בית השיטה ביתם של אריה בן גוריון ועזריה אלון ביתם של חלוצים ולוחמים למען ארץ ישראל

בית השיטה – קיבוץ גדול בעמק כבר 80 שנה

Beit Hashita the biggest kibutz in the Harod valley

אוכלוסייתו מונה כ-1200 נפש, ביניהם חברים, ילדים ותושבים. הקיבוץ נמצא בעמק חרוד ומעבד כ-12,000 דונם אדמה חקלאית.

ענפי החקלאות הנם: גידולי שדה, רפת, בקר, מדגה, ובתעשייה: חרושת מתכת.

Beit-Hashita

Beit Hashita, meaning "the home of the Acacia tree", is located at the foot of the Gilboa Mountain in the eastern Jezreel Valley

ראשיתו של הקיבוץ ב"תנועת החוגים" שנוסדה בתל-אביב בשנת 1926, הייתה זאת קבוצה של תלמידי "הגימנסיה הרצליה" וחבריהם מבתי-ספר אחרים, שמרדו באורח-חייהם הזעיר-בורגני של הוריהם, ופנו להגשמה אישית בעבודה וביישוב הארץ. כעבור שנתיים הפכה קבוצה זו לתנועת "המחנות העולים"והקימה את ראשון קיבוציה את בית השיטה שהשתייך לתנועת "הקיבוץ המאוחד". ראשוני המגשימים יצאו ב-כ"ה תשרי תרפ"ט, אוקטובר 1928, לחדרה וחיו בה כפלוגת עבודה במשך שנתיים. משם עברו לעין-טבעון, ,היא כפר-יחזקאל של היום, ועבדו בה בבניין. אח"כ המשיכו למעיין חרוד כתחנה לפני ההתיישבות בבית-השיטה. הצטרפות עולים מגרמניה, הולנד, פולין, בגדד וסוריה, וחברים נוספים מתנועת "הצופים" ו"המחנות העולים" מחיפה ומירושלים הרחיבו וגיוונו את פני החברה ותרמו לחוסנה.

באביב תרצ"ה החלו בקידוח מים ראשון ליד חורבות הכפר הנטוש שטה, ובמקביל עסקו גם בעיבוד האדמות. בי"ד כסלו תרצ"ו, 13 שנה לאחר גל ההתישבות הראשון בעמק-חרוד, הונח היסוד להקמת הישוב החדש במקומו הנוכחי.

השם "בית-השיטה" נבחר כי כאן, ככל הנראה, היה מקומה של "בית-השיטה" המקראית, הנזכרת בסיפור בריחתם של המדיינים מפני גדעון "... וינס המחנה עד בית-השטה צררתה..."

(שופטים ז' 22).

אזור בית-השיטה הוא על גבול האקלים הערבתי, ורבות בו שנות הבצורת. מקורות הקיבוץ היו מצומצמים והמצוקה הייתה קשה. למרות זאת התגייס הקיבוץ למאבק להקמת המדינה. כאן היה בסיס לכוחות הפלמ"ח, ורבים מהחברים התגייסו ל"הגנה", לפלמ"ח ולצבא הבריטי. בעקבות מלחמת העולם השנייה הצטרפו לקיבוץ חברים שעברו את שואת יהודי אירופה, וקבוצות נוער שניצלו מהשואה עשו כאן את שנותיהם הראשונות, ויצאו מבית-השיטה להקמת ישובים חדשים.חברות נוער,פלוגות פלמח וגרעיני הכשרה שונים שירתו בבית השיטה וספגו את רוחה הערכית ,הגשימו,הקימו ותרמו לישובים רבים ביניהם אייל,רגבים,נתיב הל"ה,כיסופים,פלמח צובה וקדמה(שהתפרקה)ואחרים.

ב-1952 – 1951 בעת הפילוג בתנועה הקיבוצית עקרה מבית-השיטה לאיילת השחר קבוצה של למעלה ממאתים חברים וילדים. הייתה זאת תקופה קשה וכואבת בתולדות בית-השיטה, אליה הגיעו חברים וילדים, שעברו עקב הפילוג, מתל-יוסף לבית-השיטה. בין החברים בלטה קבוצת בנים בוגרי בית-ספר וצבא שהשלימה את סולם הגילים בבית השיטה.

kibutz

כבר בראשיתו היה ידוע קיבוץ בית-השיטה בריבוי הילדים שנולדו ונקלטו אליו כ"ילדי חוץ". גורם זה יחד עם אידיאולוגיה שדגלה בקיבוץ המחנך את ילדיו ברוחו ובתוך חצרו היווה תמריץ להקמת בית-ספר מקומי גדול ודינמי, מכיתה א' עד י"ב. אל מסגרת בית הספר נקלטו גם מספר קבוצות של נוער עולה. בוגרי בית השיטה ראו עצמם כממשיכי מפעל ההתיישבותי ויצאו בגרעיני בנים לקיבוצים צעירים: נווה-אור, מרום-גולן ועין-זיוון. בו בזמן התחנכו בבית-השיטה גרעינים תנועתיים שהשלימו קיבוצים רבים ברחבי הארץ, החל, מפלמ"ח צובה (צובה), רגבים, מעגן-מיכאל, אורטל שבגולן ונערן שבבקעת הירדן.

210278-מקהלת ארנסט 1970

תשומת לב מיוחדת ניתנה, מאז היווסדו של הקיבוץ, לחיי התרבות והחגים. כאן הושם דגש חזק על שילוב בין המסורת היהודית ובין התרבות הישראלית המתחדשת. הזיקה בין החגים לעונות השנה ולהווי החקלאי היוו בסיס לחגים ולמועדים. תך כדי פיתוח החגים היהודיים יזם אריה בן גוריון ז"ל את הקמת ארכיון ומכון החגים הבינקיבוצי "שיטים", השוכן בבית-השיטה ומקיים ימי עיון ולימוד לקשת רחבה של לומדים ועולים חדשים מהארץ ומהעולם.

members

ברבות השנים חלה ירידה במספר הלידות של חברי הקיבוץ ואי אפשר היה להמשיך את בית הספר במתכונתו המקומית. כתוצאה מכך עבר בשנת 1993 בית הספר התיכון וחטיבת הביניים לבית הספר האיזורי "עמק חרוד" ובשנת 1995 עבר גם בית הספר היסודי לבית הספר "רימון" במסילות. בכך תמה תקופה מפוארת של 50 שנות בית ספר מקומי (1995-1942).

החל משנות ה-90' חל שינוי הדרגתי במבנה המשק. החקלאות איבדה את מקומה כמקור הכנסה עיקרי, ובמקומה הלכו והתרחבו שני המפעלים, ומשזה לא נתן מענה לרצונות אנשים רבים, יצאו יותר ויותר חברים לעבודות חוץ. בשנת 2002 החל תהליך ההפרטה והמעבר למשכורות אישיות, תוך יצירת "רשת ביטחון" שמטרתה לשמור על עקרון העזרה ההדדית, לפנסיונרים, חולים ולאלה שיש להם קשיי פרנסה. במקביל, הופרטו השירותים השונים כמעט במלואם, והחברים נדרשים לשלם עבורם. השינוי הזה אינו כלכלי בלבד, הוא משקף דגש חברתי חדש, וכיום ניתן חופש כמעט מלא לחבר להיות אדון לגורלו. אחד הביטויים הבולטים לכך הוא בתחום חיי החברה והתרבות. בעבר היה ה"יחד" מרכיב מאוד מרכזי בהוויית הקיבוץ, ואילו כיום הולך ועובר מרכז הכובד החברתי והתרבותי אל הפרט ואל המשפחה.

זה כבר מספר שנים שבית השיטה נמצאת בתהליך ההפרטה ההולך ומעמיק. בית השיטה פתוחה ליזמויות כלכליות שונות, ואף נמצאת בתהליך מואץ של איכלוס השכונה הקהילתית החדשה על כל 120 המגרשים המיועדים להתאכלס בקרוב.

maps

בית השיטה מופיעה ב 1913 במפת קרוזה שהודפסה בברלין במקומה המדויק היום.

mapmap2

קישור לבית השיטה בוויקיפדיה

קישור לשאטה בוויקיפדיה

למקורות השם "בית השיטה"

שופטים פרק ז"

19 וַיָּבֹא גִדְעוֹן וּמֵאָה־אִישׁ אֲשֶׁר־אִתּוֹ בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה, רֹאשׁ הָאַשְׁמֹרֶת הַתִּיכוֹנָה, אַךְ הָקֵם הֵקִימוּ אֶת־הַשֹּׁמְרִים; וַיִּתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת, וְנָפוֹץ הַכַּדִּים אֲשֶׁר בְּיָדָם׃ 20 וַיִּתְקְעוּ שְׁלֹשֶׁת הָרָאשִׁים בַּשּׁוֹפָרוֹת וַיִּשְׁבְּרוּ הַכַּדִּים, וַיַּחֲזִיקוּ בְיַד־שְׂמאוֹלָם בַּלַּפִּדִים, וּבְיַד־יְמִינָם, הַשּׁוֹפָרוֹת לִתְקוֹעַ; וַיִּקְרְאוּ, חֶרֶב לַיהוָה וּלְגִדְעוֹן׃ 21 וַיַּעַמְדוּ אִישׁ תַּחְתָּיו, סָבִיב לַמַּחֲנֶה; וַיָּרָץ כָּל־הַמַּחֲנֶה וַיָּרִיעוּ וַיָּנִיסוּ (וַיָּנוּסוּ)׃ 22 וַיִּתְקְעוּ שְׁלֹשׁ־מֵאוֹת הַשּׁוֹפָרוֹת, וַיָּשֶׂם יְהוָה, אֵת חֶרֶב אִישׁ בְּרֵעֵהוּ וּבְכָל־הַמַּחֲנֶה; וַיָּנָס הַמַּחֲנֶה עַד־בֵּית הַשִּׁטָּה צְרֵרָתָה, עַד שְׂפַת־אָבֵל מְחוֹלָה עַל־טַבָּת׃ 23 וַיִּצָּעֵק אִישׁ־יִשְׂרָאֵל מִנַּפְתָּלִי וּמִן־אָשֵׁר וּמִן־כָּל־מְנַשֶּׁה; וַיִּרְדְּפוּ אַחֲרֵי מִדְיָן׃ 24 וּמַלְאָכִים שָׁלַח גִּדְעוֹן בְּכָל־הַר אֶפְרַיִם לֵאמֹר, רְדוּ לִקְרַאת מִדְיָן וְלִכְדוּ לָהֶם אֶת־הַמַּיִם, עַד בֵּית בָּרָה וְאֶת־הַיַּרְדֵּן; וַיִּצָּעֵק כָּל־אִישׁ אֶפְרַיִם וַיִּלְכְּדוּ אֶת־הַמַּיִם, עַד בֵּית בָּרָה וְאֶת־הַיַּרְדֵּן׃ 25 וַיִּלְכְּדוּ שְׁנֵי־שָׂרֵי מִדְיָן אֶת־עֹרֵב וְאֶת־זְאֵב, וַיַּהַרְגוּ אֶת־עוֹרֵב בְּצוּר־עוֹרֵב וְאֶת־זְאֵב הָרְגוּ בְיֶקֶב־זְאֵב, וַיִּרְדְּפוּ אֶל־מִדְיָן; וְרֹאשׁ־עֹרֵב וּזְאֵב, הֵבִיאוּ אֶל־גִּדְעוֹן, מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן׃

אתר האינטרנט של קיבוץ בית השיטה מבטא את רוחה של בית השיטה המתחדשת על כל רבדיה. אחראי על עריכה ותוכן: חגי בן גוריון אחראי על תיפעול מקצועי והשמה:שלמה אוחיון אחראית על קידום עסקים באתר: סמדר גלבוע אחראי אתר יזכור:חיים בניאן תצלומים באדיבות:ארכיון בית השיטה,צביקה צצקס,עזריה אלון,חיים בניאן,דורון פורת,חגי בג, שלמה אוחיון,אריה ב.ג,אלינור פורת,ואתרים ציבוריים וחינוכיים ברשת

נשמח לקבל הצעות והערות למען קידומו של האתר בכל עת. צפייה נעימה

Beit Hashita was the first kibbutz founded by the “Machanot Haolim Movement” In Beit Hashita children are being educated from infancy to maturity Beit Hashita is the home of Arie Ben-Gurion and Azaria Alon, the home of pioneers and warriors fighting for the Land of Israel

Beit Hasita –The largest kibbutz in the Harod Valley was founded 80 years ago

It has a population of about 1000 people including kibbutz members, children and residents. The kibbutz is located in the Harod Valley and cultivates 3000 acres of agricultural land.

The various farm branches are field crops, dairy farming, cattle breeding and fish ponds. The kibbutz also has a factory for agricultural equipment.

[pictures: Beit Hashita, meaning the home of the “Acacia tree” is located at the foot of the Gilboa Mountain in the eastern

Jezreel Valley.]

view

The kibbutz has its origins in the Hugim Movement, which was founded in Tel Aviv in 1926. The founders were a group of pupils from the Herzliya Highschool and their friends from other schools who rebelled against their parents’ bourgeois way of life. They decided to realize their ideals by founding settlements and working hard. Two years later the movement turned into Machanot Haolim and established its first kibbutz, Beit Hashita.

In October 1928 the first settlers set out to Hadera where they lived together and worked for two years. From there they moved to Ein-Tivon , today Kefar Yehezkel, making their living as construction workers. Then they moved to “Ma’ayan Harod”, their last site before settling in Beit Hashita. Immigrants from Germany, Holland, Poland, Bagdad and Syria and new members from the Scout movement and Machanot Haolim from Haifa and Jerusalem joined the kibbutz. Thanks to this mixed population Beit Hashita developed and grew stronger. In spring 1935 the first well was drilled close to the ruins of the deserted village, Shata, and at the same time the members of the kibbutz began working the land. On December 10, 1935 (14 Kislev, 5695) 13 years after the first wave of settlers in the Harod Valley the foundations were laid for the establishment of the new settlement on its present location.

view2

The name Beit Hashita was chosen , since apparently this was the place of the biblical village Bet Hashita which is mentioned in the story about the Midianites fleeing from Gideon “…and the host fled to Beit Hashita in Zererah…” (The book of Judges VII; 22).

Beit Hashita is located in the semi-arid zone of Israel where droughts are quite common. In the beginning resources were scarce, and the kibbutz was in dire straits. Nevertheless, the kibbutz joined the struggle for the establishment of the Jewish state. It served as a military base of the Palmach and numerous members joined the Hagana, the Palmach and the British Army.

After World War II Holocaust survivors joined the kibbutz, and groups of young people having lived through the war in Europe, made Beit Hashita their first home before moving on to new settlements. Palmach units and various youth groups being prepared for establishing new settlements got their training in Beit Hashita thus absorbing the spirit and the values of the kibbutz. They contributed their skills either to existing young kibbutzim or to the establishment of new settlements such as Eyal, Regavim, Netiv HaL”H, Kisufim, Palmach Tzuba and Kedma (which has dissolved) and others.

In 1951-1952 at the time of the ideological split within the kibbutz movement more than two hundred members and children left Beit Hashita to move to Ayelet Hashahar. These were difficult and painful times during which members and children from kibbutz Tel Yosef joined Beit Hashita as the result of the split. Among them a group of high school graduates and newly released soldiers stood out. They filled in the age gaps in Beit Hashita.

info

From its very early days Beit Hashita was known for its many children, including those who were born in the kibbutz and those who came from the cities to live there. A number of groups of immigrant children were also absorbed in the school. The members believed in educating the new generation in Beit Hashita’s own school and in the spirit of kibbutz ideology. Thanks to the numerous children they were able to establish a large and dynamic local school from grade one to twelve.

As years passed by the birth rate in the kibbutz decreased which made it impossible to maintain the local school. As a result, in 1993 the junior and senior high school joined the regional school “Emek Harod”, and in 1995 the elementary school joined the “Rimon School” in kibbutz Mesillot. Thus after more than fifty years of schooling the young generations at home this grand effort came to an end (1942-1995).

Since the early nineties a gradual change in the structure of the kibbutz has taken place. Agriculture lost its position as the main source of income, and in its place the two factories grew and developed. A large number of members went looking for jobs outside the kibbutz, since working in industry did not appeal to them. In 2002 the change towards privatization accelerated and thus it was decided that salaries belong to the individual members and not to the kibbutz as a whole. Still, the kibbutz guarantees the welfare of its pensioners and those who are sick or disabled.

india

In line with the idea of privatization members are charged full prices for most services offered within the kibbutz. This change of the economic system also reflects a swift in social attitudes and values. Today kibbutz members, being free to make their own decisions, have their fates in their hands. If in the past social and cultural togetherness was considered a primary value today the individual and the family have come into focus.

For over a decade Bet Hashita has undergone a comprehensive process of privatization and has opened its doors to various economic ventures. At present a new neighborhood consisting of 120 plots is being constructed with the prospect of being populated in the near future.

archive

מקור עיקר החומר באתר שלנו הינו בארכיון בית השיטה והאוצרת כיום תמר אדר 2009

בשנה האחרונה מצוי הארכיון ועובדיו בעיצומו של מאמץ אדיר של העברת כל החומר שנצטבר בו מאז היווסדו למדיה דיגיטלית וזאת בעזרת בית יגאל אלון וקרן הרוארד בארצות הברית.

במסגרת זו הועתקו ונסרקו למדיה ממוחשבת כל הסרטים והתמונות אשר היו צבורים בארכיון באלבומים וקופסאות קרטון,וכן כל הקלטות בתמונה ובקול המתעדות את חיינו בבית השיטה ב 80 השנה האחרונות.

כאשר תסתיים המשימה הענקית הזו נביא בפני צופי האתר שלנו טעימות מהאוצר הכולל:

77000 תמונות

845 קבצי וידאו

1270 סרטים שצולמו כאן ועלינו

החומר שיהיה זמין און ליין יהיה בנפח של 150 גיגבייט והסרטים יהיו בדיסקים בלבד.

נאחל לתמר ולעוסקים במלאכה שיסימו במהרה ונזכה לראות שוב מרוחב ידנו וליבנו.

about the kibutz and the region ארץ ישראל נתונים ותמונות עברית/אנגלית

עריכה : חגי בן גוריון Hagai ben gurion צילום : חיים בניאן

backtotop