מבנים לשימור המורשת בבית השיטה מ - 1936

מבנים לשימור המורשת בבית השיטה מ – 1936
שומרים על העבר למען העתיד

“שימור מבנים ואתרים בעלי ערך תרבותי היסטורי וארכיטקטוני מעיד על יחסה של החברה לעברה ולערכיה המוצהרים
ותואם את העקרונות של פיתוח בר קיימא, שמטרתו להבטיח שמירת משאבים חומריים ורוחניים גם לדורות הבאים.
אבדן אתרים ומבנים היסטוריים מדלדל את מטען הזיכרון הקולקטיבי ולכן מן הראוי לעשות לשימורם.”

יגאל אלון ז”ל: “עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל”

בבית השיטה מבנים רבים לשימור המספרים את מורשתו של הקיבוץ ובוניו.
גם אנו מעונינים להנחיל את מורשתנו לדורות הבאים כי זה עברנו וגאוותנו למען עתידנו המשותף בשנים לבוא.

גם אנו כבר קיימנו דיון מקדים בצוות שהתנדב לקדם הנושא ובקרוב נדון בדרכים ליישומו תחילה במבנה המאפייה ואחר כך גם במבנה המקלחת ובנין אלף.ככה נראנו בראשית 1937,בראש הגבעה בריכת המים ובחזית באר ב” – צילום ישראל ספקטור אנו מקוים למצוא את הכח והמקורות לשימור הראוי לנו ולילדינו.

 

   
   בית-השיטה לא קיבלה כל תקציב לשיכון, פרט ל-2 בנייני הקומותיים שהיו בתי סוכנות סטנדרטיים, ונחשבו גם לבנייני מגן כנגד התקפות. לכל השאר הייתה הקבוצה חייבת לדאוג בעצמה. חלק חשוב מהפתרון היו אוהלים עגולים – שאריות ממלחמת העולם הראשונה. פרט לאלה, היו כמה צריפים ארוכים שכללו 3 – 4 חדרים, ושימשו את אנשי קיבוץ עין חרוד ליד המעיין. צריפים אלה הועתקו אחר-כך לבית-השיטה. ההמצאה האחרונה הייתה צריפונים קטנים בני 2 חדרים, בלי שירותים ובלי ברז מים. הם ניתנו למשפחות ותיקות – חדר לזוג. הרווקים גרו שלושה באוהל, ושלושה או ארבעה בצריף. בעת מצוקת דיור שוכן אדם שלישי – הנקרא “פרימוס” – בחדר משפחה.

עזריה

 

   
המקלחת הייתה בתחילה צריף פחים מחולק לשניים – מקלחת בחורים, ומקלחת בחורות. אי-אפשר לומר שלא היינו נקיים. כולנו התקלחנו יום-יום, קיץ וחורף, במים קרים, בחורף – קפואים. חימום לא היה. היו באים למקלחת בבגדי עבודה, ויוצאים בבגדי מנוחה. היו קבקבים – לוח עץ עם רצועת גומי מעל האצבעות.

עזריה

 


לאחר זמן הוקמה מקלחת מבטון (מכון הפיזיותרפיה היום) שקירותיה הפנימיים היו קירות בטון ערומים.
אביו של
ישראל גת, שהיה קבלן בנין, נדהם למראה הזה ושלח אריחי קרמיקה לצפות בהם את הקירות. כאשר בא איש הסוכנות וראה זאת הוא הזדעק: “עם ישראל אוסף פרוטה לפרוטה כדי לתמוך בהתיישבות, ואתם מתפנקים ובונים לוקסוס”. יוזיקהגיב מיד: “האם במקלחת שלך אין אריחים כאלה? הרי גם המשכורת שלך באה מאותן תרומות.”
המקלחת הייתה האתר הציבורי המקביל לחדר-האוכל. בה הועברה אינפורמציה עדכנית, התנהלו ויכוחים, הוחלפו דעות וניתנה זכות דיבור לכל.

 

 

   
רפת

זה הענף הראשון של בית השיטה, שראשיתו עוד במעיין חרוד, והמשכו בבית השיח’, לפני העלייה לנקודת הקבע. המבנה הראשון שנבנה בבית השיטה היה הרפת. חשבו אז שבני-אדם יכולים לגור בכל צורה שהיא, אך לפרות – חובה להכין מבנה בטוח. כשם שהפלחה הייתה הבכירה בין ענפי השדה, כזו הייתה הרפת בין ענפי החי.
הפרות היו מן ההתחלה בנות הגזע הארץ-ישראלי
המעורב הולנדי/דמשקאי, והיו שנים שהרפת הייתה מן המשובחות בארץ. במשך שנים היו ברפת גם פרי הרבעה, עד שהתהליך הזה עבר לטיפול מרכזי. בין העובדים הראשונים זכורים לי
בצלאל (שעבר לאיילת השחר), זאב מיינרט וצבי מלר. החליבה נעשתה ביד, שלוש פעמים ביממה, והחלב, כדים אחדים, הובלו למחלבת “תנובה” בתל-יוסף. במשך השנים גדלה והשתכללה הרפת, והוכנסה בה חליבה מכאנית.
עזריה
 
   
   

 

הבניינים הראשונים שעבורם התקבל תקציב היו 4 בניינים שהקימה “עליית הנוער” עבור הנוער הצ’כי שהגיע
ב-1940. היו אלה שנות מלחמת העולם השנייה, והממשלה אסרה את הבנייה.
שימוש בברזל ובמלט נדרשו לצורכי המלחמה. הפתרון היה בנייה באבן, תוך שימוש מינימאלי במלט וברזל, ועצימת-עין מצד הממשלה. חברי בית השיטה שעבדו במחצבה הוציאו את האבנים המתאימות לבנייה.
הובאו מירושלים סתתים ובנאי-אבן (הצטרף אליהם אריה וקסמן) ואז נבנתה שורת הבניינים הראשונה.
היו גם פתרונות מאולתרים: מגורים בעמדות, בחדרי הביטחון שהיו בראש בניין א’, בניין ב’, ובריכת המים.
היו מי שגרו בסוכות, וברוך חופרי הגדיל לעשות ובנה בית מלבני חמר.
אריה וקסמן שהיה אמן עבודה באבן, בנה לעצמו בית-אבן.
עזריה

 

   
 


הילדים טופלו בידי מטפלות מנוסות, ולא פלא כי תמותת הילדים בקיבוצים הייתה הנמוכה ביותר. נכון, שנוסו על הילדים כל מיני “שיטות” כגון – חשיפה לשמש, השכבה על מצע קשה, קשיחות מסוימת ועוד, אבל במבט כולל, הייתה דאגה נאמנה לילדים, וגם תוצאותיה היו טובות.

  סיפורים על גן ב שהפך לבית הפיקוס ואחרי 20  שנה הפך שוב לגן ב בשנת 2012
מחזירים עטרה ליושנה: בשנת הלמודים הקרובה יחזור גן ב’ לקדמותו ויקלוט ילדים חדשים. לרגל עובדה היסטורית זו ביקשנו מילדי והורי ילדי גן ב’ להיזכר בכמה אפיזודות מחייהם:
משה פלד                                  
שני סיפורים קצרים
חורף 50-51 זכור לי היטב: קמנו בבוקר וכל החוץ היה מכוסה בשלג… מתחת לגן ב’, במקום בו היום עומד פעוטון, היה מגרש הספורט. כל היום עשינו בובות שלג על המגרש עם המורה להתעמלות קלרה היפה, אשתו של פולדי שצמן האקורדיוניסט.
*
ועוד סיפור, אקטואלי לימינו, הקשור לפרס ישראל: חזרנו מטיול בגלבוע, ובידינו זרים ענקיים של כלניות ורקפות. עזריה שראה אותנו מרחוק בא אלינו לגן, ונתן לנו את השיעור הראשון שלנו בטבע. אני זוכר שהוא לא צעק לא רגז, להיפך. זה היה שיעור אבהי וחינוכי, שנכנס עמוק ללב ולראש. כך מחנכים עם שלם: בהסברה חיובית ובהתמדה של 70 שנה. ועל כך, יישר כוח גדול וחם לעזריה עם קבלתו את פרס ישראל.
רן שריג
סליק בתוך המקלחת
כשישב רן בן החמש על ארון הנעלים הנמוך שבחדר האמבטיה, נעל את נעליו ונלחם בשרוכיו, הרגיש פתאום שהארון מזדעזע תחתיו, ודלתו נגררת אט-אט ונפתחת, ומישהו עם ראש מתולתל מתחיל לזחול מתוכו החוצה… רן צרח צריחה חדה, קפץ וברח מהחדר, נעוּל נעל אחת, רק תחתוניו לעורו, וכל עצמותיו משקשקות… הוא הסתתר בין הדלת לקיר, ועמד ובכה בשקט.
פתאום שמע צעדים, ואת מי ראו עיניו?את עזריליק, שעיניו צוחקות תמיד. הוא ליטף את ראשו וסיפר לו את הסוד הגדול: “מתחת לקרש עליו ישבת יש פתח, ודרכו צוללים ונכנסים לחדר קטנטן, הנמצא בין חדר האמבטיה לחדר השינה. בחדר הזה יש המון רובים וכדורים וקוראים לו ‘סליק’. אם יבואו פעם ערבים לא-טובים וירצו להתנפל עלינו, או לגנוב את הצאן שלנו, או את הפרות, או הסוסים, יירו החברים ברובים האלה, ויגרשו אותם. ואתה, תבטיח לי שלעולם-לעולם לא תחטט ולא תפשפש, ואפילו אל תביט לתוך ארון הנעליים הזה. שכח כל מה שקרה היום, כאילו היה חלום…                                                                                   תקווה
פנינה פלד
נהי בכי תמרורים
רוח וסערה העירו אותנו משנתנו באותו לילה בחורף ההוא. העצים נעו בחוזקה, והיה נדמה שעץ הפיקוס שלנו עומד או-טו-טו לקרוס. פתאום הייתה גם הפסקת חשמל. וככה עמדנו ילדי גן ב’ מציצים מהחלון הגדול המזרחי צועקים ובוכים לאימא ואבא שיבואו להציל אותנו. אבל אף אחד לא בא… אפילו לא השומרת לילה. מאז אותו לילה סוער, אימא החליטה לקחת אותי לחדר על אפה וחמתה של ועדת החינוך! משה נשאר בגן, וכשהתבקש לשמור עליי בגלל שההורים הולכים לאסיפה, סירב בתוקף. כמובן, שהמשכתי לישון בחדר עד סוף החורף.
שירי ערש ונשיקה על הלחי
הגן הראשון שלי היה גן ב’, אותו קיבלתי מעפרה שדמי ז”ל. כל אחת מהמטפלות הייתה מגיעה בתורנות השכבה של שבוע אחת לחודש.  הייתי לוקחת כיסא ויושבת באמצע הפרוזדור ושרה לילדים שירי ערש עד שנרדמו… אחר-כך הייתי עוברת מילד לילד ונותנת לו נשיקה על הלחי. באותה תקופה, כשבתי טרם נולדה, כולם היו בניי.    

 

באדיבות המועצה לשימור אתרים ומורשת ישראל

 החצר הישנה” ו”מקווה ישראל”

רשימת אתרי ההתיישבות במרכז הארץ כוללת גם את מוזיאון “החצר הישנה” בקיבוץ עין שמר שליד חדרה.
אתר זה משחזר את תקופת החלוציות בארץ ישראל של ראשית המאה ה-20, כולל המבנים, העבודה, המאפייה המשוחזרת, הכלים החקלאיים והטרקטורים של אותם ימים, מכבש הזיתים והרכבת הטורקית הישנה.
היום מתקיימים באתר סיורים שמציגים את החקלאות והחיים בקיבוץ.
קישור לאתר המועצה לשימור אתרים בישראל 
לקחתי על עצמי את המשימה של שימור חדר האוכל של קיבוץ גבעת השלושה, אבל במקומו המקורי בפתח תקווה,
ליד גן החיות הקטן של פתח תקווה, וגם יד בית הבנים שם באזור. גם את בית הבטון, שהיה במשך שנים רבות חלק מגן המשחקים שלי, כשהייתי ילד, באזור הירקון או מקורות הירקון וכל מה שנמצא בסביבה. אני באמת מאמין, וזאת איננה קלישאה, שיש חיבור ישיר בין השמירה של העבר, לא רק כדי להנציח את העבר, אלא ככוח מניע להווה ולעתיד, בעיקר כשמדובר בעם ישראל, שאנחנו כאן למרות שניתנה לנו ההזדמנות להיות במקומות אחרים ויכולנו להיות במקומות אחרים ולהקים את מדינתנו במקומות אחרים, ולמרות הכול ואף על פי כן אנחנו כאן.
   
במאפיה שלנו אפו לחם מראשית ימי הקיבוץ לאורך 30 שנה האופים דוד אלף,צבי מלר,ארנסט,ברל קליחובסקי ואחרים.בצריף העץ מימין אוחסנו שקי הקמח ומתחתם הוסתר הפתח לדלת הירידה לסליק הבטון בעומק 3 מטר מתחת לריצפה.

הזיכרון לילדות שלנו, לקשר שלנו לעיר המגורים, לבית העם במושב שלנו, למגדל המים בקיבוץ שלנו. אנחנו צריכים לומר לעצמנו, לילדינו, למורינו, שימור אתרי מורשת, אל תחשבו שזאת רק מורשת העם היהודי ומורשת היישוב שלכם, הקיבוץ או העיר.
זה השימור של המורשת שלכם, של הילדות שלכם, ומה יש לנו יותר יקר לנו ואליו אנחנו יותר מתגעגעים מאשר הילדות שלנו.

לכן, בכל פעם שנאמר לעצמנו ויאמרו לנו: הבה נשמר
את אתרי המורשת שלנו, נוסיף לעצמנו בשקט: הבה נשמר את הילדות שלנו, הבה נשמר את האתרים שעליהם גדלנו ואליהם אנחנו חוזרים מפעם לפעם ואומרים: כזו הייתה ילדותנו. ילדות פשוטה, רכה ומלאת געגוע.

 
אורי אורבך
 
 משמאל: בית הקירור ובראשו מגדל הקירור בטיפטוף.

מימין: ב1936- החלה בניתה של בריכת המים לשתיה במעלה המדרון המשקיף אל הקיבוץ בשנתו הראשונה.

 

   
   

 

    המעבר
     בי”א בכסלו תרצ”ו, סוף דצמבר 1935, הוקמו שני אוהלים במקום הקבע, נבנו רפת, בניין א’ (הקומותיים) שהיה גם בית ביטחון,
והוחל בהעברת צריפים.  בצריף היו שני חדרים של 3
x 4 מטר, הדלתות שלהם פנו לכיוונים נגדיים, למען הפרטיות.
     החל המעבר מן המעיין לבית-השיטה, תהליך שנמשך עד סוף 1938. תחילה עברו הרווקים, אחריהם המשפחות.
כל משפחה נכנסה לחדר קטן בלי שירותים, בלי מקלחת, עם מיטה, ארון וארגז לכוננית. 
     ב- 1938 פונה רוב היישוב מהמעיין, ואחרוני יושביו הועברו למגורים במחצבה שלרגלי הגלבוע.
נבנו בניין ב’ (היום הנהלת החשבונות) ובית ילדים (היום “בית הפיקוס”).
 

 

   
   
   
  עם הקמת היישוב נבנו גדר ומערכת עמדות. העמדות הוצבו על-פי תכנית היישוב שהייתה הרבה יותר גדולה מן מהמצב בפועל, ובמשך שנים רבות הן היו מרוחקות מהאזור החי. עמדות בנויות היו בכיוון השעון, מן השער: עמדת השער, עמדת הדיר, עמדה מזרחית (“עמדת דבורה קלינמן”), עמדה על ראש בריכת-המים, עמדת הקומותיים, עמדת השער המערבי ועמדת באר ב’. כל העמדות שימשו גם למגורים. בחורות נחשבו ללוחמות ואומנו בנשק. כמה מהן – רות אלון, דיתה פרח ושלומית האז – היו מפקדות עמדות.

עזריה

              מצגות על מבנים באתרנו – אז והיום  הקש לצפייה

   
 

באר א”

לאחר שנמצאו מים בבאר א’ (ליד בריכות הדגים של היום), הועברה הרפת מהמעיין לבית האבן היחיד שנותר מהכפר שאטה, “בית השיח'”, והוחל בעיבוד האדמות

 

 

* סנדלרייה

הסנדלרייה תפרה נעליים חדשות ותיקנה נעליים ישנות. העובדים היו: שבו לוי (“הכושי מירושלים” כמילות השיר המפורסם של “המחנות העולים”), חנן פורת וצבי ארמן. לימים, ניסו להפוך אותה לענף יצרני, “פעמי שיטים”, והיא שוכנה בצריף הגדול שהתפנה ממפעל “הסורגים”. הענף לא הצליח, והסנדלרות חזרה להיות ענף שירות בו התמידו יהודה מיטרמן ודדו.

 

 

 

 

 

     

בשבת השחורה ערכו צנחנים בריטיים חיפוש אחר מחסני נשק וחברים הפעילים בהגנה ובפלמח.
בכניסתם נהרס השער לקיבוץ אך עמדות השמירה במשק וזו הצמודה לשער לא נפגעו.

אף מחסן נשק  (סליק) לא התגלה אך מספר חברים נאסרו והוגלו לרפיח.

לסיפור אירועי השבת השחורה בבית השיטה

 טנק אנגלי דורס את הטרקטור שחנה רתום למחרשה במרכז השער בכניסה לקיבוץ
(צילום ע”י חייל אנגלי מהכוח האנגלי).
  השבת השחורה בבית השיטה  בתאריך:29.6.1946

 

 מפת הישוב עם תום מלחמת השחרור 1949 

 

 

 מה אומרים על הצורך בשימור המורשת נבחרי ארצנו
 זה לא מאבק על העבר. זהו מאבק על העתיד, על העתיד שלנו כחברה יהודית, כחברה ישראלית, כחברה אזרחית כאן, במדינת ישראל. בפרקי אבות יש משל; עץ ששורשיו מעטים וענפיו רבים, כל רוח מצויה מעיפה אותו. ואילו עץ ששורשיו עמוקים וענפיו מעטים, גם רוח שאינה מצויה והיא רוח חזקה מאוד, היא לא מפילה אותו. חברה שיש לה שורשים ומטפחת את השורשים ושולחת אותם לעומק ולרוחב, שום רוח מצויה ושום איומים ושום קשיים לא יצליחו להזיז אותנו כאן, מארץ ישראל, ממדינת ישראל. חס וחלילה, חברה שמנותקת מעברה, איננה יודעת לכבד את עברה, הרי שגם עתידה לא מובטח. זהו בעצם המאבק שלנו על שימור אתרים.

זבולון אורלב

 

  מתוך אתר המועצה לשימור אתרים בישראל

מהו שימור היסטורי?
מדוע לשמר מבנים ושכונות ישנות?
שימור מוגדר כפעולה להבטחת המשך קיומם של מבנים הנושאים ערכים תרבותיים היסטוריים וארכיטקטוניים, בתוך תרבות עכשווית ובעלת צרכים מידיים ועתידיים. לשם מה לשמר מבנים אלה? נדמה שדבריו של יגאל אלון מביאים את תמצית התשובה “עם שאינו מכבד את עברו, ההווה בו הוא חי דל ועתידו לוט בערפל”. כלומר, שימור מבנים היסטוריים דרוש לנו גם בשל תחושת היציבות וההמשכיות ההיסטורית שלנו הן כפרט והן כעם. האתרים ההיסטוריים הם חלק בלתי נפרד מתרבות, הם נכסינו התרבותיים הבנויים. האתרים ההיסטוריים שאנו מבקשים לשמר, ניתן לסווגם על פי קריטריונים ערכיים:

  • אתרים בעלי חשיבות לאומית – אתרים בהם התרחש אירוע היסטורי לאומי.
  • מבנים בעלי חשיבות מקומית – אתרים אלה הם חלק מההיסטוריה של היישוב. הם מהווים חלק מהווי החיים בו ונטועים בזכרון ההיסטורי והחוויתי של בני המקום.
  • אתרים המהווים דוגמא אופיינית לתרבותה של חברה מסויימת בתקופה מסויימת – לדוגמא דגמי התיישבות שנוצרו בארץ בעקבות העליות, מבני בטחון ואתרים.
  • מבנה או מיכלול מבנים המהווים דוגמא לתרבות בנייה, טכנולוגיית בנייה וחומרי בנייה.
  • אתר בו גרה אישיות מפורסמת אשר פעלה ותרמה להתפתחות היישוב – בית ביאליק בתל-אביב.

גישות ושיטות בשימור אתרים
המונח “שימור” מחזיק גישות ושיטות מגוונות לטיפול באתרים:

שימור מתחם – “מתחם” – קבוצת מבנים בעלי מכנה משותף, אם ארכיטקטוני אם היסטורי, תרבותי, או חברתי. חשוב לשמר את אופי המתחם ולכן ניתן לשנות ולהוסיף לבניינים שבו. בשימור המתחם נותנים את הדעת גם לגורמים החברתיים כלכליים ופוליטיים שפועלים בו.

  • שיחזור – הבאת המבנה לתקופה מסויימת בקיוו, על פי תעוד בכתב ובע”פ.
  • שימור חזית “פאסדיזם” – שימור החזית המקורית בלבד ושילובה בבנייה חדשה.
  • שימור פרטים ארכיטקטוניים – כאשר הורסים את כל המבנה ומשמרים רק חלקים ממנו כ”מצבה” או תזכורת, לעתים אף מעתיקים אותם ממקומם.
  • שימוש מותאם – מציאת שימוש חדש למבנה שנועד לשימור.
  • תוספות בנייה לעתים, על מנת לשמר מבנה ולהתאימו לשימוש החדש, יש צורך להוסיף לו תוספות בעלות צביון מודרני אך מותאמות למקור.
  • שימור מוזיאלי – מוזיאון פתוח – מוזיאון זה אוצר בתוכו מבנים מקוריים המייצגים סגנונות בנייה, צורות יישוב, מבני מלאכה ותעשייה. במבנים אלה נערכת פעילות המדגימה את השימוש המקורי של המבנה על ידי עובדי המוזיאון והמבקרים.

ההיבט הכלכלי
שימור מבנים היסטוריים בתוך סביבה מתפתחת עשוי לעתים ליצור אילוץ המקשה על פיתוח חברתי כלכלי ופגיעה ברשות הפרט, לכאורה. אולם מאידך, מבנים אלה מהווים נכס ומשאב כלכלי שאפשר להפיק ממנו רווח רב יותר מאשר אילו לא הוגדרו כמבנים לשימור. הערך הכלכלי הגבוה המוכח למבנה שימור, או למתחם היסטורי לשימור קשור בדרך כלל לגורם תיירותי ומסחרי.
התיירות, חוץ ופנים נמשכת אל אזורי השימור, שהם לרוב ראשיתו של היישוב. בד בבד עם התיירות מתפתח האזור מבחינה מסחרית. חנויות מסוגננות, בתי קפה, מסעדות, מוזיאונים ומופעי רחוב. אל הרווח הכלכלי נוסיף את ההיבט הערכי והצורך החברתי ונראה כי למרות דברי המקטרגים כי שימור עוצר פיתוח, יוצר השימור ערך סביבתי רב ולנו כחברה יש צורך בערך זה.
אנו מבקשים להסב תשומת לב לסביבה הקרובה ולמרחב הקיומי בכלל. הרס של אתר היסטורי ביישוב צריך לעורר מחשבה, הסתייגות ובמקרים רבים אף מניעה ואף התנגדות. יחד עם זאת, אין טעם לשמר כל מבנה ומבנה. בחברה מתפתחת יש להתחשב בצרכי ההווה והעתיד.

שימור בניין בודד – אין לשנות או להוסיף תוספת לאתר אלא רק לתחזקו. ניתן להכניס לבניין תשתית מודרנית. גישה זו ידועה כגישה ה”שמרנית” ומתאימה רק לבניינים בודדים שערכם הארכיטקטוני הוא רב.

 

רשימת אתרי מורשת וטלפון להתקשרות :

חצר תל חי : 04-6951333 

מוזיאון בית המאירי בצפת : 04-6971307

אוצרות בחומה – מרכז לאתנוגרפיה ופולקלור של עכו והגליל : 04-9911004

חצר כנרת : 04-6751170

בית יגאל אלון קיבוץ גנוסר : 04-6727700

מצודת חוקוק : 04-6799945

החצר הגדולה במרחביה : 04-6598882

המוזיאון לראשית ההתיישבות בעמק, קיבוץ יפעת : 04-6548974

משטרת נהלל : 04-6415073

חומה ומגדל, תל עמל – אתר משוחזר בגן השלושה : 04-6581017

בית חיים שטורמן, מוזיאון ומכון לידיעת הארץ : 04-6486328

כפר יהושוע אתר רכבת העמק : 04-9534226

גשר הישנה וחוויית נהריים : 04-6752685

המוזיאון הימי הלאומי חיפה : 04-8536622

בית אהרונסון מוזיאון ניל”י : 04-6390120

מוזיאון העיר חיפה : 04-8531585

מוזיאון המזגגה בנחשולים : 04-6390950

מערת הפלמ”ח : 04-9898946

מחנה המעפילים עתלית : 04-9841980

מוזיאון ההגנה בג’וערה : 04-9597402

מוזיאון עין שמר : 04-6374327

החאן בחדרה : 04-6322330

בית חנה סנש : 04-364366

חוות חפציבה 04-6348742

בית הלורד בתל מונד : 09-7961973

 

 

צילומים וסריקה – חיים בניאן

גרפיקה – קרן גל

תוכן ועריכה – חגי בן גוריון  2010

תמונות שחור/לבן : עזריה אלון  וארכיון בית השיטה

 


גרסה להדפסה
גרסה להדפסה
     
שליחה לחבר
שליחה לחבר

backtotop