חיפוש לפי אירוע:

נפטר פעולות איבה חלל צה"ל נפטרים (כללי)

מרדכי הלוי
תאונת טייס

כ”ג באייר תרע”ה                    ט”ו באב תש”ב

 7.5.1915                              29.7.1942

 נהרג בתאונת מטוס במסגרת שירותו הצבאי
 
בן שרה ויוסף. נולד בכ”ג באייר תרע”ה (7.5.1915) למשפחה אמידה בחרסון שברוסיה. בגיל שש החל ללמוד עברית ורוסית אצל מורים פרטיים מאחר שבתי הספר היו סגורים מפאת המלחמה והמהפכה. כשהיה בן תשע עלה עם משפחתו לארץ-ישראל. הוא המשיך את לימודיו בבית הספר התיכון למד במחלקה הטכנית והצטיין בעבודות נגרות, מסגרות ושרטוט. עם זאת היה פעיל בשבט הצופים ואחר כך הצטרף עם השבט לתנועת “המחנות העולים” ושימש בה כמדריך. בני משפחתו וחבריו זוכרים אותו כצעיר רגשני, ישר ורודף צדק. לאחר סיום לימודיו התיכוניים נתכוון תחילה ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים, אבל בחר לנסוע להכשרה בקיבוץ נען, שבו שהה שנה אחת ובסוף 1934 הצטרף לקבוצת החוגים במעיין חרוד. למרות תנאי החיים הקשים בקבוצה באותו זמן לא התלונן מעולם, רק חיפש דרכים להתגבר על קשיים אלה. הוא עבד בטרקטור ולצורך השתלמות עבר בטכניון קורס למכונאים. אחר כך עבר, יחד עם קבוצתו, להתיישבות בבית השיטה, ובה עבד בפלחה וכן עסק, בין השאר, ברכישת מכונות חקלאיות ובהרכבתן.
מרדכי, חבר ה”הגנה” היה מוכר ומכובד על ידי ערביי הסביבה. כאשר חילקו לבית-השיטה שטחי קרקע נוספים, היה צורך ברכישת מכונות חקלאיות מתאימות. כיוון שאי אפשר היה להשיג בארץ טרקטור מהטיפוס הרצוי, ונודע על ערבי בעבר הירדן, המוכן למכור ” די פור D4“, הוחלט שמרדכי יטפל ברכישת הטרקטור. קורות הקניה הזאת נשמעות כמעשה הרפתקני ורב עלילה. מרדכי היה צריך להופיע בפני השייך הערבי כאדם השווה לו במעלה, להתהדר בלבוש ובדיבור. הוא לבש אפילו עבאייה מהודרת וקרא לעצמו אבו אלון, שם שנתן לבנו, שנולד לאחר שחזר ממסעיו מלאי התהפוכות במו”מ לקנית הטרקטור וביטול העסקה עד אשר הביא איתו את הטרקטור “די פור D4” המבוקש וקומביין “ג’ון דיר” ושאר מכשירים חקלאיים והיה לגיבור היום בבית-השיטה.
מרדכי שימש מדריך לאחת מקבוצות ההכשרה שהגיעו לבית השיטה וכשהחלה קבוצת החוגים בצפון ים המלח בעיבוד אדמותיה נשלח מרדכי לעזרתה.
ב-1940 התחיל ללמוד דאייה כי האמין שזו התחלה והכנה לחיל האויר העתידי. הוא הצטיין בלימוד זה ועמד בבחינות הדרושות. שנה לאחר מכן הוזמן לטיסת-נסיון באווירון, אבל זו נסתיימה באסון. בט”ו באב תש”ב (29.7.1942), תוך כדי טיסה מעל גבעת המורה שבעמק יזרעאל, התנגש בסלע בולט והתרסק. מרדכי נהרג במקום.
 הובא למנוחות בבית העלמין של בית השיטה. הניח אשה, תינוק, הורים, אחים ואחיות.
חבריו בבית השיטה הוציאו חוברת לזכרו.
 
 

יהי זכרו ברוך

backtotop